Iveković Sanja

galerija 90-60-90, 2014.

Na barikadama

desetkanalna video instalacija

Što znači zatvoriti oči mrtvima? Ta gesta nam je dobro poznata iz bezbrojnih filmova. Vidimo leš i ruku ožalošćene osobe ili policijskog službenika koja prelazi licem. Zatvaranje otvorenih očiju mrtve osobe – ta se radnja čini toliko poznatom, ali samo je mali broj ljudi pozna iz stvarnog života. Ustvari, toliko je poznata da se rijetko postavlja pitanje o tome što zapravo znači. Sanja Iveković je također zatvorila oči mrtvih. U svom projektu Na barikadama  umjetnica koristi  fotografije ljudi koji su mrtvi ili proglaseni nestalima. Svi portretirani ljudi bili su žrtve višednevnog masakra koji su pocinili vojska i policija nad ljudima Gwangjua početkom 19. svibnja 1980. Na 325 fotografija koje je nevladina organizacija Demokratsko udruzenje za casne osobe i obitelj zrtve dala umjetnici na koristenje, umjetnica je uz pomoc Photoshopa digitalno zatvorila oci portretiranima. Ove manipulirane slike mrtvih se u video instalaciji pokazuju na deset ekrana a prekidane su  kratkim snimkama mladih koreanaca koji pjevuše melodiju  임을 위한 행진곡  što grubo prevedeno znači ‘Pjesma ljubavnika’ ili ‘Marš za  ljubav’ . To je pjesma o duhovnom braku dvoje ljubavnika koji su umrli na barikadama 1980 tijekom svibanjskog masakra. Skladana je od anonimnog autora tijekom nemira i nasilja, u Južnoj Koreji je dobila posebnu funkciju jer je se uvijek iznova slušalo i pjevalo na političkim demonstracijama opozicijskog pokreta kao i tijekom pobuna u lipnju 1987. koje su naposljetku dovele do uvođenja predstavničke demokracije 1993.

(…)

( Iz teksta Tom Holerta, O pjevušenju zajednice. Na barikadama Sanje Iveković )

 

POGON 2

 

Instalacija Na barikadama je prikazana na 8. bijenalu u Gwangjuu (Južna Koreja) a trenutno se nalazi kolekciji Musée d’Art Moderne Grand-Duc Jean, Mudam Luxumbourg. Do sada nije prikazana u Hrvatskoj.

 

Djelo Sanje Iveković obilježeno je kritičkim diskursom o politici slike i tijela. U njezine umjetničke strategije ubrajaju se analize medijske  konstrukcije identiteta kao i politički angažaman, solidarnost i aktivizam. Djeluje na području performansa, videa, instalacija i javnih akcija od pocetka 1970-ih godina. Njezin se rad od devedesetih godina bavi propasću socijalističkih režima i posljedicama trijumfa kapitalizma i tržišne ekonomije nad uvjetima života, posebice kod žena.

Zadnje važnije izložbe (2013 – 2014): Samostalne – Why an Artists Cannot Represent a Nation-State, WHW, ZKM, Zagreb;Invisible Women, Espaivisor Gallery, Valencia; 2014- Monument to Revolution, DAAD Gallery, Berlin. Grupne – ART,TWO POINTS, The Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA); Ten Thousand Wiles and a Hundred Thousend Tricks, Meeting Points 7, CIC, Kairo; Para Site, Hong Kong, Beirut Art Centre, Beirut; 21er Hous, Vienna; Woman.The Feminist Avant-Garde of the 1970s, Center for Fine Arts, Brussels; Republika Postav (Republic of Figures), Tranzitdisplay, Prague; ARTEVIDA, Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro; Art-Histories, Museum der Moderne MdM Salzburg; Artes Mundi 6, Cardiff,UK; Personal Cuts,Carré d’Art Muséed’Art Contemporain Nîmes, Nimes; A Bigger Splash, Painting after Performance, Tate Modern, London; Dear Art, Museum of Contemporary Art Metelkova, Ljubljana; After the Future, eva International, Various locations across Limerick City, Ireland; The Desire for Freedom. Arte in Europa dal 1945, Deustches Historisches Museum, Berlin; The Freedom of Sound.John Cage behind the Iron Curtain, Ludwig Museum – Museum of Contemporary Art, Budapest;; Good Girls, Memory, Desire, Power, National Museum of Contemporary Art (MNAC), Bucharest; Art Two Points – Barcelona Lives Contemporary Art, MACBA, Barcelona.

 

Izložbeni program Galerije 90-60-90 u 2014. godini propituje temu kulta heroja i njegove društvene funkcije danas.